«Ποτέ δεν επιθύμησα να γίνω αρεστός στους πολλούς. Αφ' ενός, δεν κάθισα να μάθω τι αρέσει στους πολ

«Ποτέ δεν επιθύμησα να γίνω αρεστός στους πολλούς. Αφ' ενός, δεν κάθισα να μάθω τι αρέσει στους πολ
«Ποτέ δεν επιθύμησα να γίνω αρεστός στους πολλούς. Αφ' ενός, δεν κάθισα να μάθω τι αρέσει στους πολλούς·κι αφ' ετέρου, τα όσα ήξερα εγώ βρίσκονταν μακριά από τη δική τους αντίληψη». Επίκουρος: (341 π.Χ. - 270 π.Χ.)

Τρίτη, 16 Ιουλίου 2013

ΟΝΕΙΡΑ


Διαχρονικά τα όνειρα απασχόλησαν και συνεχίζουν να απασχολούν το σύνολο σχεδόν των λαών της γης. Ως στοιχείο πολιτισμού έπαιζαν σημαντικό ρόλο στη ζωή των ανθρώπων, διαμορφώνοντας ή επηρεάζοντας καταστάσεις. Άλλοτε αυτά λειτουργούν ως προειδοποίηση και άλλοτε ως πρόβλεψη μελλούμενων γεγονότων. Από την αρχαιότητα ως τις ημέρες μας θεωρούνται «σημαδιακά» και «προφητικά». Πολλοί ασχολήθηκαν σοβαρά μαζί τους, ενώ στην σύγχρονη εποχή οι ψυχαναλυτές τα έχουν ως ένα απο τα εργαλεία στην εργασία τους. Πολλοί επίσης τα χλεύασαν και τα περιγελούν, θεωρώντας ανοησία την πίστη σε αυτά, ή την ενασχόληση με την ερμηνεία τους. Γεγονός όμως παραμένει η καθολική πίστη των απανταχού στη γη λαών, πράγμα που μας αναγκάζει να επιδείξουμε ανάλογη προσοχή εξετάζοντας με σοβαρότητα τα όνειρα.
Το όνειρο δηλώνει προφητικά το μέλλον, σε αντίθεση με το ενύπνιο που δηλώνει το παρόν. Το ενύπνιο ενεργεί μόνον κατά την διάρκεια του ύπνου και εξαφανίζεται στο ξύπνιο. Το όνειρο που προβλέπει το μέλλον έχει την ιδιότητα να ΞΥΠΝΑ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΕΓΕΙΡΕΙ ΤΗΝ ΨΥΧΗ υποκινώντας την να δραστηριοποιηθεί. Όνειρο = το όν είρειν = το όν λέγειν. Η γενεσιουργός αιτία του ονείρου όπως είπαμε πριν είναι η ΨΥΧΗ. Αυτή ανακοινώνει όσα πρόκειται να συμβούν μέσα απο ένα φαινομενικό ακατανόητο σύμπλεγμα συμβόλων, αλληγοριών, μορφών, εικόνων κ.λ.π που συνθέτουν το όνειρο. Ως συμπέρασμα εξάγεται : Η ΨΥΧΗ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΡΩΝ ΤΑ ΜΕΛΛΟΝΤΑ ΝΑ ΣΥΜΒΟΥΝ ΚΑΙ ΜΑΣ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΕΙ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ. Είναι σαν να θέλει να μας πει : «Πρόσεξε να μάθεις απο εμένα όσα περισσότερα μπορείς.» φυσικά το επόμενο στάδιο είναι η αποκωδικοποίηση, η εξήγηση, η πειστική ερμηνεία του ονείρου, όχι βάσει εμπνεύσεως, αλλά με παρατήρηση, λεπτομερή ανάλυση, για να επαληθευθεί σύντομα και σίγουρα. Οι συμβολισμοί, οι αλληγορίες και οι μυστικοί κώδικες του ονείρου, θέλουν ειδικό γνώστη ερμηνευτή, διότι άλλως εύκολα και άμεσα σχεδόν μπορεί να γελοιοποιηθεί. Στην ερμηνεία να δίδεται προσοχή απο την αρχή ως το τέλος της περιγραφής του ονείρου, με απόλυτη εμπιστοσύνη στο περιεχόμενο που κρύβει. Κάποιοι θεωρούν λανθασμένα ότι τα όνειρα της νύκτας είναι αυτά που προλέγουν και όχι της ημέρας. Όλα γενικώς τα όνειρα έχουν την ίδια αξία, διότι η πρόγνωση δεν επηρεάζεται απο τις αλλαγές της ώρας και ακόμη διότι αυτά πηγάζουν απο την ψυχή που λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο ανεπηρέαστη απο τον χρόνο. Στις ερμηνείες των ονείρων πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπ΄ όψιν οι κατά τόπους ιδιαιτερότητες, τα ήθη – έθιμα και οι νόμοι που ακολουθούνται (άγραφοι και γραπτοί). Το ίδιο όνειρο σε άλλη χώρα θα έχει διαφορετική εξήγηση, σύμφωνα με τις εκεί επικρατούσες συνθήκες ζωής και συνήθειες.
Το βιβλίο ΟΝΕΙΡΟΚΡΙΤΙΚΑ ΤΟΥ ΑΡΤΕΜΙΔΩΡΟΥ 2ος αιώνας μ.Χ αποτελεί την βάση (το ευαγγέλιο) όλων των συγγραμμάτων με την ίδια θεματολογία, αλλά και λαών όπως : Ρωμαίων, ιδίως Αράβων, Βυζαντινών μέχρι και σήμερα. Η τεχνική που χρησιμοποιεί για την εξήγηση και ερμηνεία των ονείρων αναγάγει την ονειροκριτική παράδοση σε μία εξειδικευμένη εργασία που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα απο άλλες θεωρούμενες σημαντικές. Ο ίδιος ο Αρτεμίδωρος, δεν κατηγορήθηκε ποτέ για τις ερμηνείες του, παρά μόνον ότι σε κάποιες ήταν ελλιπής κι έπρεπε να τις συμπληρώσει.
Τα όνειρα μαζί με την οιωνοσκοπία, είναι τεχνικές και μοναδικά εργαλεία στην πρόβλεψη μελλοντικών γεγονότων. (Υπάρχουν πολλές τεχνικές και τρόποι.) η τέχνη της ονειροκριτικής ακολουθεί θεματικό σύστημα παρουσίασης και όχι αλφαβητικό όπως επικράτησε κατόπιν. Η ονειροκριτική στην αρχαιότητα συγγένευε με άλλες εμπειρικές επιστήμες, όπως η ιατρική, η φαρμακολογία, η αστρονομία, αστρολογία, αλχημεία κλπ που όλες βασίζονται στην παρατήρηση και την εμπειρία. Αλλά και όλων αυτών των επιστημών τα συγγράμματά τους είναι οργανωμένα θεματικώς. Η σύγχρονη ψυχανάλυση βασίζεται αρκετά στον πυλώνα της τέχνης της ονειροκριτικής, ακόμα και τα παράξενα σχέδια που επιδεικνύουν στους ασθενείς είναι σαν μια απλοϊκή απεικόνιση ακατανόητου ονείρου ! Ο Φρόυντ αναγάγει ως απαρχή της ψυχανάλυσης την σεξουαλική δραστηριότητα. Ο Αρτεμίδωρος την κατατάσσει σε υποδεέστερη θέση, ή την τοποθετεί με υπολανθάνουσα σημασία. Οι άραβες εντρύφησαν στην ονειροκριτική του Αρτεμίδωρου περισσότερο απ΄ όλους, ακολουθώντας πιστά την μεθοδολογία του που βασιζόταν : στην «πείρα», στην «ιστορία» (δηλ. την παράδοση που μεταβιβάζεται απο γενιά σε γενιά), και την «εκ του ομοίου μετάβαση» (δηλ. τον εντοπισμό αναλογιών, ώστε να εξαχθούν ασφαλείς ερμηνείες των ονειρικών συμβόλων. Ο Αρτεμίδωρος δεν ερμηνεύει τα όνειρα μόνον απο το περιεχόμενό τους, αλλά τα συνδυάζει με την προσωπικότητα και τις συνθήκες ζωής των ανθρώπων.
Πολλές φορές βλέπουμε επαναλαμβανόμενα όνειρα. Αυτά δεν είναι τίποτα, παρά μια έντονη υπενθύμιση να δώσουμε προσοχή στο όνειρο και να ασχοληθούμε επισταμένως. Το όνειρο είναι μαντεία, η οποία είναι αληθινή, διότι προέρχεται απο την ψυχή που είναι αληθινή και «εκφράζεται» με αλήθειες. Αν δεν επαληθευθεί ένα όνειρο, αυτό δεν σημαίνει ότι είναι λάθος το ίδιο, αλλά ότι η ερμηνεία που δόθηκε δεν ήταν σωστή. Έχουμε επίσης κάποιες κατηγορίες ονείρων : 1. Τα προσωπικά (που αφορούν εμάς τους ίδιους), 2. Τα αλλότρια (αυτά που βλέπουμε για τους άλλους), 3. Τα κοινά (που αφορούν μια περιοχή με ιδιομορφίες), 4. Τα δημόσια (που αφορούν ευρύτερες περιοχές πχ κράτη) και 5. Τα κοσμικά (που αφορούν το σύμπαν). Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στην τεχνική της εγκοιμήσεως που ήταν σε χρήση ιδίως στα Ασκληπιεία αποκλειστικά για θεραπεία ασθενών. Οι ασθενείς υποχρεούνταν μετά απο ειδική δίαιτα να κοιμηθούν και να δουν σε όνειρο την ίαση με το κατάλληλο φάρμακο της ασθένειάς τους.
Κλείνοντας θα ήθελα να προσθέσω ένα δείγμα ονειρομαντείας όπως έφθασε σε μας. Όταν ο Αλέξανδρος πολιορκούσε την Τύρο και καθυστερούσε να την καταλάβει, ήταν πολύ στενοχωρημένος. Τότε είδε σε όνειρο έναν Σάτυρο να χορεύει πάνω στην ασπίδα του. Τυχαία βρέθηκε να είναι εκεί ο Αρίστανδρος ο ονειροκρίτης ο οποίος έδωσε και την απάντηση. Χώρισε την λέξη Σάτυρος σε δύο «σά Τύρος» δηλ. «η Τύρος είναι δική σου» . ο Αλέξανδρος αναθάρρησε, πείσμωσε και κατέλαβε την πόλη την επομένη.
 
Αργικέραυνος εποίησεν 14- 7-2013


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου